Ordet poesi er utledet av det greske ποιέω (poieo), «jeg skaper». Begrepet dikt kommer av tysk dicht, altså «tett». Et vers er hentet fra latinske versus, «vending». Lyrikk er på sin side dannet av det greske ordet for «lyre».
Adjektivene poetisk og lyrisk brukes ofte om det som angår poesien eller lyrikken eller om noe som gir uttrykk for eller vekker følelser, fantasier og stemninger, ofte romantiske eller sentimentale. Og her er vi ved kjernen av poesien: Et dikt kan oppsummeres som en skrevet eller talt tekst som i tillegg til å ha et meningsfylt innhold også har ordene ordnet slik at den blir fremsagt på en kunstnerisk måte som kommer tydelig til uttrykk for tilhørerne. Vanligvis er et nedskrevet dikt ordnet i verslinjer.
Tekstene er ofte forholdsvis korte, noen ganger veldig korte, og denne ord-økonomiseringen medfører at mye mening må legges i hvert ord. Ordene må bære mening bortenfor ordet i seg selv.
Tenk gjennom:
Det er alltid noen som liker dikt som andre ikke liker. Det viktigste er at diktet ditt gleder noen eller skaper den stemningen du som forfatter tilsikter. Hvis tusen personer leser et dikt, vil det være tusen ulike oppfatninger av diktet. Et dikt kan handle om hva du vil, og kan være en grei måte å formidle det budskapet du måtte ha på hjertet.
Handling
Hva handler diktet om?
Det kan være en god idé å begynne med å beskrive situasjonen eller handlingsforløpet i diktet med egne ord. Vurder om diktet har et tydelig handlingsforløp eller om det beskriver en (følelsesmessig) situasjon.
Sjanger
Hvilken type dikt er det?
Episk dikt: Skildrer et handlingsforløp og er primært fortellende (f.eks. Illiaden eller Odysseen)
Dramatisk dikt: Skildrer en historie, men inneholder replikker, tanker, følelser osv., så diktet blir mer dramatisk.
Lyrisk dikt: Skildrer hovedsaklig følelser og stemninger. Det lyriske diktet er vanligvis svært personlig og handler ofte om jegets opplevelse i øyeblikket.
Knekkprosa: Skildrer ofte hverdagssituasjoner. Språket er vanligvis mer prosaisk (som i noveller og romaner), og diktet bruker sjelden rim eller fast rytme, tegnsettingen er også ofte utelatt. Knekkprosa er nesten bare en ren prosatekst som er satt opp i diktform.
Sammensetning/form
Hvordan skal diktet bygges opp?
Når du skal bygge opp diktets sammensetning, kan du med fordel se på følgende:
Den ytre sammensetningen (formen):
Hvor mange strofer skal diktet bestå av (hvis det består av strofer)?
Hvor mange vers skal hver strofe ha?
Skal det ha en fast, metrisk rytme i diktet, eller er rytmen mer fri?
Skal diktet bruke parrim, kryssrim eller bokstavrim?
Hvordan skal diktet bygges opp visuelt?
Den indre sammensetningen (utvikling og oppbygning):
Består diktet av begynnelse, midtdel og avslutning?
Bruker det tilbakeblikk eller er utviklingen lineær (f.eks. fra dag til natt) eller kanskje syklisk (f.eks. fra natt til natt).
Tips: Det kan være en god idé å dele inn diktet i avsnitt, da får du et bedre overblikk over utviklingen.
Hvis det f.eks. plutselig skjer et skifte i diktets rytme, henger det ofte sammen med et vendepunkt i diktets innhold.
Miljø
Hvor foregår diktet?
Miljø kan dekke flere ulike ting, f.eks.:
Hvor foregår diktet (geografisk og sosialt miljø)?
Er det et indre miljø (følelser og tanker) eller et ytre miljø (det fysiske rom) som beskrives i diktet?
Er det naturbeskrivelser (typisk for lyriske dikt)?
Personer
Er det personer i diktet, og hvem er fortelleren?
Hvem jeget/hovedpersonen er, hvordan personen handler/tenker i diktet og hvorfor.
Hvordan forholdet mellom personene er – er de f.eks. motsetninger? Eller er det en innebygd konflikt i forholdet?
I likhet med noveller og romaner, finnes det i dikt dessuten to grunnleggende fortellertyper:
Førstepersonsfortelleren (jeg-fortelleren) gir tilgang til fortellerens egne tanker og følelser, f.eks. ”Så kaldt og stille alt er her”
Et lyrisk dikt benytter sig vanligvis av denne type forteller, siden det nettopp er det personlige (følelser, tanker og stemninger), diktet fokuserer på.
Tredjepersonsfortelleren beskriver alle personene i diktet i tredjeperson, f.eks. ”Hun gikk sakte ut i vannet”.
Vær dessuten oppmerksom på om tredjepersonsfortelleren er en allvitende forteller (dvs. har tilgang til alle personenes tanker og følelser) eller er personbundet forteller (dvs. kun har tilgang til én persons tanker og følelser).
Tid
Over hvor lang tid strekker diktet seg?
Er det snakk om en øyeblikksopplevelse (der tiden er opphevet) eller en utvikling over tid?
Språk og stil
Hvordan formidles fortellingen/situasjonen i diktet?
Siden dikt vanligvis er korte, er ordvalget og språket viktig. Tenk over:
Hvilken tid utsagnsordene står i (nåtid eller datid?), hva slags type ord diktet bruker (f.eks. dialekt eller slang), og om stilen er dagligdags eller mer ”fin”.Hva betyr et moderne, lett språk for forståelsen av diktet?
Bruker diktet bildespråk (det gjør de fleste dikt), f.eks. metaforer, sammenligninger, symboler, besjelinger og personifiseringer. Hvilken funksjon har bildespråket i diktet?
Velg ordene med omhu
Dikt er ofte korte, noen ganger veldig korte. Dikt bør skrives med tanke på stram ord-økonomisering, det vil i praksis si at færre ord med en dyp mening er bedre enn mange meningsløse ord.
Musikalitet
Dikt bør ha en klar og gjennomtenkt musikalitet. Dette kan oppnås ved å gi hver linje en form for rytme som følger et overordnet rytme-mønster og ved å bruke ulike former for rim.
Eksempel:
Kattegorier
Jeg liker ikke kattegorier
De er så små og trange
Man kan ikke bevege seg
i dem
Hundegorier er litt bedre
Lamagorier er enda bedre
Elefantgorier er mye bedre
men ingen av dem er perfekt
Jeg vil ha en gori
Som har plass til alle
La oss putte alle dyrene i
en allegori!
(av Brage Hammeren Pedersen)
Rim
De vanligste formene for rim er ende-rim, der de siste ordene i linjene rimer på hverandre i forskjellig rekkefølge, og fremlyd-rim (allitterasjon), der den første lyden i minst to ord på en eller helst to linjer rimer. Ulike rim-typer kan settes sammen til et helhetlig lydbilde som illustrerer eller reflekterer innholdet.
Eksempel:
farmor er hippie
farmor er hippie
nei, ønsker hun var
hun elsker mange, men mest bestefar
hun tegner et tegn
make love, not war
spiller luftgitar med blomster i hår
kjole som flagrer
kropp som er naken
takker min Gud, jeg ser ikke baken
hun plukker sin sopp
koker pussig te
og ser mot månen, en ost faller ned
osten må lagres
en Jarlsberg, se her!
musene danser, de ser hvor den er
så hviler hun seg
på moskusskinnfell
som savner sin kjærest på Dovrefjell
moskusskinnfellen
sensommer og vin
kvelden er sliten, men farmor er fin
jeg elsker farmor
og klassisk gitar
blomster og bier, og tippoldefar
(av Målfrid J. Frahm Jensen)
Rim kan også gjøres ved å bruke fremlyd (allitterasjon), hvilket betyr at den første lyden i minst to av ordene på en linje rimer. Eksempel: Vakre vers kan vekke visdom
Ulike former for rim kan gjøres til et helhetlig, overordnet lyd-bilde som fremhever, illustrerer eller reflekterer innholdet.
Bruk symboler
Noen ord har en spesiell vekt og betydning som gjør at de er velegnet til å symbolisere mening.
To typer symbolske bilder brukes ofte: sammenligninger og metaforer.
En sammenligning har et hjelpe-ord, et sammenlignings-ord. Ofte brukes "som" eller "lik".
Metaforer henspeiler kun på et symbol og brukes alene uten hjelpe-ord.
Eksempel:
Nå ser eg det holet
som blei fylt opp med deg
Eg trur at du
måtte smeltast om
for at du skulle
passa i forma
som var laga ferdig
før du kom
til di nye verd
Kom attende
Me kan ikkje fylla opp
holet du forlét
Det er berre du
som er deg
(av Bent Eia)
Frie vers
Dikt kan imidlertid fullt ut være uten fast rytme og rim. Da kaller man det gjerne frie vers. Slik diktning har i tidligere tider vært mer sjelden i den vestlige verden, men er etter hvert blitt meget vanlig. Dette som følge av modernismens stilart.
Til tross for at man vanligvis skiller mellom poesi og prosa, fins det også overgangsformer. For eksempel fins det tekster som er skrevet på prosa, men tydelig inneholder poetiske uttrykk og virkemidler. Dette kaller man prosadiktning. Forfattere kan også lage eksperimentelle tekster hvor selve formen ligger i grenselandet mellom vers og prosa.
Eksempel:
Ditt navn
Jeg ser ditt ansikt overalt
skriver ditt navn
inn i bladene
i frøene
inn i lyset og mørket
favntakene
og stillheten
Skriver ditt navn
inn i det vakreste
jeg vet
Jeg ser ditt ansikt overalt
Ditt navn
inn i
min mening
(av Morten Hauger)
KORT OPPSUMMERING:
Finn et tema! Det går an å skrive dikt om det meste, for eksempel en opplevelse, noe komisk, noe urettferdig, noe trist, noe meningsfylt.
Spør deg selv: Hva ønsker du å formidle til leseren – for eksempel en stemning, en holdning eller en mening? Hvordan vil du at diktet skal se ut på arket?
Så er det bare å la ordene flyte!